sunnuntai 25. kesäkuuta 2017

Ruotsalainen juhannus

Viime vuoden pienestä juhannusmatkasta innostuneena päätettiin tänä vuonnakin tehdä samanmoinen. Alkuun oli ihan erilainen retkiajatus, mutta jos risteilyn varaamisen jättää niinkin viime tippaan kuin neljä päivää ennen retkeä, on ihan turha kuvitella pääsevänsä johonkin tiettyyn osoitteeseen. Viime tipan varauksessa jännitetään vain, että saadaan edes johonkin laivaan paikka koko perheelle sekä autolle.

Tänä vuonna sitten risteiltiin Ruotsin pääkaupunkiin Tukholmaan juhannusta viettämään. Menomatka sujui rattoisasti Vikingin hiukan rapsakalla aluksella M/S Mariellalla. Lapset olivat tietty innoissaan ylipäätään laivassa olosta, ei sen aluksen kunto nyt niin hyvä tarvitse olla.

Juhannusaatto Tukholmassa vietettiin kokonaan Djurgårdenissa. Ensin käytiin Junibackenissa ja sen jälkeen Gröna Lundissa.

Lastenkulttuuritalo Junibacken oli lapsista kiva ja jopa niin kiva, että pois eivät olisi halunneet lähteä. Oltiin kuviteltu ensin, että mennään katsomaan ruotsalaista juhannusta Skansenille, mutta taitaa olla niin suosittu juhannusjuhlapaikka, ettei viitsitty lähteä jonottamaan pitkiin jonoihin. Sen sijaan suunnattiin vieressä olevaan huvipuisto Gröna Lundiin. Tyyne meni sisälle - köh köh - kuusivuotiaana, että saatiin pienen pieni säästö sisäänpääsymaksuissa. Rannekkeita ei ostettu edellisestä huvipuistokäynnistä viisastuneina. Laitelippuja  hankittiin pieni pino ja muutamassa laitteessa mies ja lapset kävivät. Ja minäkin uskalsin kummitusjunaan. Kauniissa Djurgårdenissa oli mukavaa kävellä. Siellä oli paljon parempia pokemonejakin kuin Suomessa.

Illalla suunnistettiin Rösjöbadenin leirintäalueelle. Oli hyvä leirintäalue, siistit vessat ja suihkut. Syötiin perinteinen leirintäalueruoka höystettynä juhannuslisäyksillä. Katseltiin, kun ruotsalaisporukka pelasi jotain ja käytiin ajoissa nukkumaan. Ei jaksanut myöhään heilua.

Juhannuspäivän aamuna herättiin sateeseen, ei kovinkaan isoon. Saatiin syötyä aamupala ulkona ja pakattua tavarat kastumatta. Tai aamupalan aikana satoi hiukan, mutta sitkeästi syötiin se ulkona. Ei satanut ihan niin paljon.

Leirintäalueelta suunnistettiin kohti Drottningholmin linnaa. Itse linnaan ei menty sisälle, koska oikeastaan ketään meistä ei tällä kertaa kiinnnostanut linnan sisätilat. Upeassa puutarhassa kierrettiin ja käytiin korvapuustikahvilla. Kahvila oli lievä pettymys. Muovituolit ja pulla tarjoiltiin pahvilautasilta. Päätettiin, että laitetaan kuninkaalle palautetta. Koululainen totesikin, että kuningas on kuin Roope Ankka, yhtä pihi, kun ei ole varaa hankkia kunnollisia lautasia. Alueella sijaitsi kiinalainen paviljonki, jonka edustalla oli runsaasti erilaisia verenpisaroita ja pelargoneja. Niistä otettiin runsaasti videomateriaalia, joka vielä julkaistaan You Tube -kanavalla myöhemmin tässä kuussa. Puut oli leikattu kauniisti, suihkulähteitä oli paljon ja sora-alueet siististi hoidetut. Ihan kuin linnan puutarhassa pitääkin olla.

Linnanpihakierroksen jälkeen lähdettiin vanhaan kaupunkiin kiertelemään. Ensin käytiin syömässä, sen jälkeen hiukan käveltiin kujilla. Kaupoista oli avoinna vain rihkamakaupat, koska oli juhannus. Hyvä niin, rahat säästyivät. Gamla Stanista ajeltiin laivalle. Pieni tovi jaksettiin katsella Tukholman saaristoa laivan kannella, oltiin aika väsyneitä ja mentiin ajoissa nukkumaan.

Sunnuntaina laiva oli Suomessa jo puoli kahdeksan eli oli aikainen herätys. Käytiin aamupalalla Turussa ja vähän aikaa käveltiin Aurajoen rannalla pokemonojen pyydystämässä.

Kotiin päästiinkin ajoissa, koska kukaan meistä ei jaksanut ajatellakaan minkäänlaista visiittiä minnekään kotimatkalla. Tavarat on purettu autosta, pyykkikone pyörinyt, koti imuroitu ja siivottu kissojen sotkuista ja teltta on ulkona tuulettumassa.

Oli kiva reissu, vaikka kovin lyhyt. Ruotsissa on aina kiva käydä. Seuraava telttaretki on jo suunnitteilla. Vähän pidempi. Ja se suunnataan varmaan jonnekin muualle kuin Ruotsiin.

1. Tervetuloa takaisin Suomeen. Yritän tuoda ompelukoneen sulle ens viikolla.

1. Kiitos 😊 Eipä sillä kiirettä, mutta jos tuot, voisin samalla kaivaa sulle pari kasvia.

2. Hei taas. Mukavia välillä nuo juhannusmatkat. Me olimme viimevuonna Naantalin Kylpylässä. Nyt suuntasimme autolla eri ruukkialueille. Ja yhdellä lossipaikalla olimme murkinalla.Sitten mökille takaisin.

1. Mukavia kyllä ja vähän erilaista juhannusta. Monta vuotta vietettiin juhannusta mökillä ja sieltäkin tehtiin aina pieni retki jonnekin päin. Ruukkialue olisi kyllä kiinnostava retkikohde ihan milloin vaan.

3. MÖkille juhannusmatka meillä, ei sen pidemmälle - enemmälti kotijuhannus. Kylklä koti matkat voittaa, sanoo mies.

Jokainen kommentti ilahduttaa :)